Embracelet

Embracelet tar deg med til en øy i Nord-Norge, og tar opp lokale og nasjonale problemstillinger som konflikten mellom seismikkskyting og fiske, fraflytting, turisme, kjærlighet, vennskap og uforglemmelige somre, og handler, kanskje i det store og hele, om å følge hjertet sitt.

Gjennom spillets gang endrer fargene på himmelen seg, i et fargespill alle som har vært nordpå vil kjenne igjen.

Hva skjer i spillet?

I Embracelet er du Jesper, en gutt som bor sørpå et sted, sammen med sin mor Toril, og som har en bestefar som bor på sykehjem.

Spillet starter med at du skal besøke bestefar på Aftenfred sykehjem. Etter litt leting finner du ham, og dere tar en prat om hvordan det går. Det tar ikke lang tid før bestefar nevner et magisk armbånd – som er sentralt i spillet – og som du må hente på rommet hans. Han lærer deg hvordan det kan brukes – det kan flytte på store objekter – men også at det aldri må brukes på mennesker.

Bestefar forteller om en lei episode han påtar seg skylden for, hvor armbåndet ble brukt, og at det egentlig tilhører noen andre. Han gir Jesper i oppgave å reise til sin hjemplass nordpå, øya Slepp, for å levere det tilbake.

Jesper kommer etter hvert til Slepp, hvor resten av historien utspiller seg.

Jesper opplever raskt et friskere språk når han havner nordpå.

Moralske valg

I Embracelet kan du ikke dø eller gjøre feilvalg – spillet forteller deg det selv helt i starten – men det er lagt opp til at du må ta moralske valg på veien. Det første valget du må ta er om du skal «låne» mors gjenglemte bankkort fra kjøkkenbenken for å kjøpe en reise til Slepp. Det er nemlig slik at der bestefar vil du skal dra, vil mor du skal bli hjemme. Dilemmaet ditt blir dermed hvordan du skal skaffe penger til reisen.

Bankkortdilemmaet gir deg som forelder en gyllen mulighet til å snakke med barnet ditt om hva vi anser som rette og gale handlinger, og om mulige konsekvenser av handlingene våre; skal Jesper bruke mors bankkort uten lov, eller skal han la det ligge?

Senere i Embracelet, i en scene hvor en av dine nye venner føler seg truet, blir du stilt overfor valget om å bruke kreftene til armbåndet for å avverge trusselen, eller la det være.

Du husker hva du lovte bestefar da han sa at armbåndet ikke må brukes på andre mennesker, samtidig som du ser at trusselen på et vis må avverges. Hva skal Jesper gjøre? Her kan du snakke med barnet ditt om hva det betyr å love noen noe, og betydningen av å holde ditt ord, eventuelt konsekvensene av ikke å holde det. Hva betyr det for bestefar at Jesper holder sitt ord? Hva gjør det med Jespers egen samvittighet (og med din) å holde eller bryte løftet?

Et annet sted på øya møter du en kunstner, Erkin, som bruker plastsøppel fra havet til å lage en skulptur på land. Idet du møter ham, er kunstverket ennå ikke ferdig; han mangler en siste bit for å gjøre det komplett. Han spør deg derfor om hjelp.

Hvorfor spør folk om hjelp? Hvorfor velger vi å hjelpe dem, eller ikke hjelpe dem? Her får du et godt utgangspunkt for å snakke med barnet ditt om hvordan det å hjelpe kan styrke relasjoner mellom mennesker, at hjelp viser omtanke, eller at man hjelper noen i håp om at de skal hjelpe deg senere.

Seksualitet

På øya Slepp blir Jesper kjent med en gutt, Hermod, og ei jente, Karoline, på hans egen alder, og de tre utvikler et godt vennskap seg i mellom. På et tidspunkt gir spillet deg et valg om hvem Jesper ønsker å besøke senere, og under dette besøket blir Jesper blant annet spurt om han liker gutter eller jenter. Du kan velge om du vil svare direkte på spørsmålet, eller om du vil unngå det. Det vil også være andre anledninger i spillet hvor Jespers preferanser for eget eller andres kjønn kan komme til uttrykk.

Jesper har oppfordret Karoline til å vise sine ferdigheter på pianoet.

Når det er sagt; spillet håndterer seksualitet på diskré vis. PEGI har gitt Embracelet en aldersanbefaling på 12 år, med merkelappen «sexual innuendo», altså at det hintes til sex eller seksualitet. I ett tilfelle vil Jesper miste balansen og falle oppå den av vennene som hjelper ham opp på et fjell (du velger hvem som skal hjelpe deg opp), og den andre vil da kommentere at Jesper og vennen burde få seg et rom. I et annet tilfelle vil vennene nakenbade, noe Jesper ikke har særlig lyst til. Han passer heller på klærne, og du får da et valg om Jesper skal smugkikke på en av sine venner før de kommer seg uti vannet.

Her vil det være mulig å snakke med barnet ditt om hvilke følelser man kan få for andre mennesker, at man kan synes enkelte andre er ekstra kjekke å være sammen med, eller at det er noen mennesker man har ekstra lyst til klemme og være nær.

I anledning badescenen kan man også snakke om hva som gjør at Jesper velger å smugkikke, eller velger ikke å smugkikke, på sine nakne venner. Er det en lyst, en nysgjerrighet, som driver ham til å se? Er det en seksuell interesse?

Eller; hvorfor la være å smugkikke? Det kan være respektfullt å la det være; man forstår at andre mennesker ønsker å verne sin egen kropp i sårbare øyeblikk.

Samtidig åpner spillet opp for at Jesper kan være tiltrukket av både gutten og av jenta, og dette gir deg som forelder mulighet til å snakke med barnet om nettopp dette, at man kan føle tiltrekning mot både eget og andre kjønn.

Venner, bål og en flaske vin

På et tidspunkt finner Hermod, Karoline og Jesper sammen rundt et bål nede i fjæra, hvor praten etter hvert går livlig. Jesper får tak i en flaske vin som han tar med til bålpraten.

Hermod og Karoline smaker på vinen, mens du som spiller må velge hvilket forhold Jesper skal ha til drikking. Drikker han alkohol? Drikker han det ikke?

Skal Jesper takke ja eller nei til å smake vin?

For barnet ditt, når det er eldre, vil alkohol dukke opp som en mulig rusmiddel det ønsker å benytte seg av. Embracelet legger altså opp til at Jesper kan ta et standpunkt rundt sitt forhold til drikking, og her kan man snakke sammen om hva alkohol er, hvorfor folk ønsker å nyte det, og hvilken effekt og hvilke konsekvenser bruken kan ha for den enkelte og for gruppen, potensielt også for pårørende.

Legg for øvrig merke til at Hermod, Karoline og Jesper får seg en overraskelse når de til slutt leser etiketten på vinflasken.

Jespers mor, en rød telefonboks og savnet etter bestefar

Toril, Jespers mor, opplever mye press; jobben krever mye av henne, samt at hennes far, Jespers bestefar, er syk. Samtidig har Jesper forventninger til henne også. I en scene litt senere i Embracelet finner vi Toril og Jesper på kirkegården, der de steller bestefars grav. Det kommer til et punkt der Toril blir meget lei seg, og hvor Jesper kan velge hvordan han vil trøste henne; med trøstende ord eller med en klem.

Denne scenen appellerer til vår empati, en evne barn utviser tidlig. Gjennom denne scenen er det mulig å snakke med barnet ditt om hva empati er, hvorfor vi trøster andre, og hvordan vi kan trøste andre; skal vi si noen trøstende ord? Skal vi gi dem en klem? Toril har en sorgreaksjon fordi hennes far er død; det er en situasjon barn vil møte før eller senere, når mennesker eller dyr de har en nær relasjon til, dør.

Idet Jesper ankommer Slepp, vil han se en rød telefonboks på kaia, hvor han kan ringe hjem til mor (men først må han vinne nok kronestykker fra en kroneautomat like ved). I samtalen får du noen valg på hva Jesper skal si til mor, blant annet at han er glad i henne.

Telefonsamtalen blir en øvelse i omsorg, og her kan du snakke med barnet ditt om hvorfor foreldre ønsker at barna tar kontakt når de er på reise, og hva barnet selv kan ønske å si ved å ringe hjem.

Å sette pris på sitt hjemsted

Slepp er en øy med store kontraster i aktivitetene og følelsene innbyggerne knytter til den. Mens et skip skyter seismikk i havet rundt, er øyas fiskere bekymret for at fisken skremmes bort. På øya er skolen lagt ned, og det lille samfunnet er fraflyttingstruet. Samtidig bygges den gamle skolen om til et overnattingssted for turister.

Innbyggere på Slepp ser også muligheter med øya si.

Hermod og Karoline er rastløse på hjemplassen, en øy de ser på som kjedelig, mens Jesper ser den nydelige naturen, de snille menneskene og det nydelige lyset på himmelen. Temaer som stolthet, identitet og tilhørighet i tilknytning til ens hjemplass dukker opp; temaer vi alle kan kjenne på når vi skal gjøre opp status rundt hva vi føler for det vi kaller hjemstedet vårt.

De tre vennene bestiger øyas fjell og nyter utsikten.

Med Embracelet inn i empatien

Embracelet gir mange muligheter til å sette seg inn i en annens følelsesliv, og spesielt gjelder dette Jespers følelsesliv. Det er aldri noe som haster i spillet – det går aldri fortere enn ditt eget tempo – og derfor ligger det godt til rette for at du kan snakke med barnet ditt om hva Jesper tenker nå, eller hva han føler nå.

Et lett tilgjengelig språk

Spillet er tekstet på norsk i en lettlest font hele veien – og på nord-norsk når øyas innbyggere snakker – og det er derfor lett å følge historien i spillet. Foruten noen få tilfeller, går teksten aldri videre før du selv er klar til å lese neste tekstboble. Dermed er spillet lesevennlig også for de som trenger mer tid på å dekode tekst.

Teksten er lettlest og ofte underholdende.

Litt om utvikleren

Embracelet er laget av Machineboy (machineboy.com), som er utviklernavnet til norske Mattis Folkestad. Han har alene stått for alt av grafikk, lyd og musikk.

Hans forrige spill var Milkmaid of the Milkyway, et pek-og-klikk-spill satt til en fjord på vestlandet på 1920-tallet, skrevet utelukkende på rim (på norsk, engelsk og fransk!).

Aldersanbefaling

Embracelet har en aldersanbefaling på 12 år, se utfyllende kommentarer lenger opp i teksten.

Hvor lang tid tar spillet?

Det tar rundt 3-4 timer å spille gjennom Embracelet.

Hvor kan du spille Embracelet?

Embracelet er tilgjengelig på Nintendo Switch, Apples App Store, og på PC (Steam og GOG.com).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s